Presse: Jens Søndergaard -Farvekraft ad Helvede til

2378x18 Badende kvinder 1952 1740x2000 143

Farver, følelser og fandenivoldskhed for fuld udblæsning i HEARTs nye udstilling, Jens Søndergaard -Farvekraft ad Helvede til
Udstillingen vises i perioden 27.01.18 – 19.08.18

Jens Søndergaard var en af Danmarks største ekspressionistiske malere. Med temperament og stor patos lod han penslen danse over lærredet og fik farverne til at flyde frit. Udtrykket ”farvekraft ad Helvede til” er lånt fra Søndergaard selv og indkapsler hans syn på kunsten: Her kommer menneskets store følelser i voldsomt spil på lærredet. Kvinderne i hans liv og den barske natur i hans barndomsegn i Thy var gennem hele Søndergaards liv motiver for hans store passionerede og traditionsbrydende malerkraft. I udstillingen kommer vi tæt på både kunstneren og mennesket Søndergaard. Vi oplever scener fra hav, fjord, by og land, møder kvinderne i Jens Søndergaards liv, bliver præsenteret for en række portrætter af venner og familie og får lejlighed til at se nærmere på selvportrætter af både den unge og ældre maler.

Selvom Søndergaard døde i en alder af blot 61 år formåede han at sætte varige spor i den danske kunsthistorie og hans stjerne er stadig lysende blandt en stor skare af passionerede kunstsamlere. Instruktøren Anne Moulvad har som medproducent på udstillingen skabt en fantastisk medrivende dokumentar om netop de samlere i Danmark, der lever med Søndergaards værker.

I forbindelse med udstillingen vises den nye dokumentarfilm Jens Søndergaard - Farvekraft ad Helvede til på HEART på søndage spilletider her

Udstillingen er støttet af:

Beckett-Fonden

Knud Højgaards Fond