Fabelagtigt - hovedværker fra samlingen

 capostofficemaschinehall

Joachim Koester, del af fotoserien Day for Night, 1996

19.09.20 – 09.05.21

Historien indtil nu…

Med udstillingen Fabelagtigt sætter HEART fornyet fokus på museets samling under temaet ”den gode fortælling”. Udstillingens første rum tager derfor afsæt det overordnede tema: fortællingen, og hvordan man kan fortælle en historie med forskellige medier og betydningen af dette valg. Rummet slår tonen an for oplevelsen af resten af udstillingen.

Når vi træder ind i udstillingen, mødes vi først af Dan Colens Slayer Rock (2015) og Jesper Justs videoværk This is a landscape of Desire (2011), omgivet af Joachims Koesters imponerende fotoserie Day for Night, Christiania (1996-). Gennem sin fotoserie fortæller Koester en del af historien om Christiania. Fotografierne er imidlertid næsten helt mennesketomme, og vi må derfor stykke fortællingen sammen alene ud fra de spor stedet beboer har efterladt. Når vi ser på fotografiernes scener er beboernes indflydelse på den tidligere militærbase tydelig. Farverige vægmalerier, midlertidige trampestier og diverse mere eller mindre midlertidige konstruktioner lavet af genbrugsmaterialer. Hvad der er mindre tydeligt, er om vi ser på en drøm under konstruktion eller i forfald. Koesters valg af motiver, og yderlige tilføjelse af blåtonefiltret Day for Night, tillader Christianias dualiteter at træde frem, men efterlader os stadig med friheden til fortolkning. Til sammenligning er Dan Colens værk Slayer Rock bogstaveligt talt et stort spor efter den gruppe mennesker som skabt det. Den tonstunge sten er hugget ud af afroamerikanske slaver i en stenbrud i Kentucky, og efterladt der umiddelbart uden grund. Overalt på stenens overflade ses mærkerne efter deres arbejdsredskaber og bortset fra den skjulte tekst ”Slayer” på stenens forside har Colen ikke ændret meget på stenens udseende. Der er noget voldsomt over Colens valg af medie, i forhold til f.eks. Koesters fotografier. Ved helt fysisk at placere objektet foran os, konfronteres vi med stenenes størrelsen og hvilket uhyrligt arbejde det må have værket at hugge den ud og flytte den uden maskinel hjælp. Ydermere ophøjer Colen sporerne ved at lade stenblokken fremstå i sin ”ubehandlede” form, og lade os betragte dem med nye øjne. Hvilken oplevelse havde vi mon haft med værket havde det været fortalt med et andet medie?

Ønsket om forandring

Udstillingens øvrige rum fokuserer på specifikke dele af de udvalgte værkers ”fortællinger” og iscenesættelserne skal få disse dele til at træde helt klart frem for os ved at lade os opleve og interagere med værkerne på en ny måde. Fælles for værkerne er ønsket at skabe forandring. Fra Lucio Fontanas projekt med at gøre det todimensionelle lærred til et tredimensionelt rum ved at snitte i lærredet, over Paul Gadegaards arbejde med at bringe kunsten ind i vores hverdag, og skabe hvad han selv kaldte: ”Danmarks største socialrealistiske maleri” på Aage Damgaards Anglifabrik, til Piero Manzonis vision om at vende kunstbegrebet på hovedet ved at gøre os, og hele jordkloden, til et kunstværk.

Værkernes mange historier er med at fortælle historien om HEART. Om en samlings skabt på passion og ønsket om at skabe forandring gennem dristig og nyskabende kunst. Udstillingens sidste rum består af et overvældende udvalg af disse fortællinger. Med en wunderkammer-inspireret ophængning inviteres vi til at gå på opdagelse i en overflod af nyt og gammelt, farver, materialer og historier. Selvom samlingsudstillinger per definition er tilbageskuende er museets udvalg af hvilke værker der vises også en afspejling af hvad der optager os lige nu, og denne udstilling er blot det nyest kapitel i fortællingen. Fortællingen indtil nu.

 

 

Udstillingen er støttet af:

Ny Carlsbergfondet

AR Skilte

VIA University College