HEARTs udstillingskoncept er bygget på visionen om at gøre HEART til et internationalt respekteret og lokalt værdsat nationalt museum dedikeret til at udstille, formidle, bevare og indsamle samtidskunst.
Med udgangspunkt i HEARTs unikke historie og samling, sætter HEART fokus på de nye kunstneriske strategier i kunsten fra midten af forrige århundrede og frem. HEART producerer årligt 3-4 særudstillinger med udgangspunkt i vores tre-strengede udstillingsstrategi HEARThistory, HEARTfuture og HEARTdesign.
HEARThistory har fokus på de traditioner, der har været med til at forme kunstens udvikling i forrige århundrede og kaster et tilbageblik på kunstneriske strømninger af relevant betydning for samlingen.
HEARTfuture sætter fokus på yngre stjerner på den danske og internationale kunstscene. Future-programmet er udstillinger der tegner fremtiden og skaber rum for mødet med moderne samtidskunst fra hele verden.
HEARTdesign trækker tilbage til museets åbning i 1977, hvor industriel formgivning blev en del af museets vedtægter. HEART design har referencer til Aage Damgaard, der stiftede Herning Kunstmuseum. En stor del af museets samling er blevet til på Damgaards tekstilfabrikker, da 1960'ernes unge, skelsættende kunstnere besøgte ham på længere og korte ophold. Med design er det strategien, at HEART skal sætte en national og international dagsorden gennem udstillinger af design, mode og arkitektur.
SOCLE DU MONDE
HEART har sin egen biennale - Socle du Monde Biennalen. Biennalen har sit udgangspunkt i historien bag Herning Kunstmuseum, hvor den lokale skjortefabrikant Aage Damgaard ansatte kunstnere på sin fabrik og gav dem hidtil uset, kunstnerisk frihed til at udfolde sig. Aage Damgaards relationer til kunstnere som Piero Manzoni, der var i Herning ad flere omgange, har haft altafgørende betydning for det tidligere Herning Kunstmuseum og den samling, HEART er ejer af i dag, og det er i denne enestående historie, at Socle du Monde har sine rødder.