Bjørn Nørgaard kendes af mange. Igennem en lang karriere har han i den grad sat sit præg på den danske kunstscene med happenings, skulpturer i det offentlige rum, boligbyggeri og store udsmykningsopgaver, her i blandt gobelinerne til Dr. Margrethe II.
Bjørn Nørgaard (f. 1947)
BJØRN NØRGAARD
Bjørn Nørgaard er en samfundsengageret kunstner. Med sin kunst søger han at kommunikere med sine omgivelser og sine medmennesker. Bjørn Nørgaard er en alsidig kunstner, der har beskæftiget sig med mange forskellige udtryksformer lige fra tidsskrifter, happenings, festivaler, skulptur, film, maleri, grafik og senest også boligbyggeri. Kunsten er for ham det sted, hvor det personlige smelter sammen med indtryk fra omgivelserne. Derigennem diskuterer han nuét, samfundet, kulturen, politik, historie og meget andet. Han var en del af Eks-Skolen, der blev grundlagt i 1961 som et alternativ til Kunstakademiet. Det var her, at han begyndte at udforske materialerne, deres egenskaber og indbyrdes forhold. En udforskning, der karakteriserer flere af hans værker.
Det, at værket udgøres af en handling, er en væsentlig del af Bjørn Nørgaards kunst. I 1969 gik Bjørn Nørgaards kone Lene Adler Pedersen (f. 1944) nøgen gennem Børsen bærende på et kors, og året efter udførte han den meget diskuterede hesteofring. I de senere år har især skulpturer og udsmykninger fyldt meget, og han har en stor produktion bag sig. Det er karakteristisk for denne, at elementer fra kunst- og kulturhistorien ofte samles i allegoriske fortællinger, der tager nutiden op til diskussion. Han har en evne til at reflektere over historien, og derfor var det også ham, der blev bedt om at udfærdige de 17 store skitser, der var forlægget til Dronningens gobeliner.
BJØRN NØRGAARD OG HEART
Et af de værker af Bjørn Nørgaard, der i dag findes på HEART, er værket Marat – hvem var Corday (1976). Det er et tableau, eller en opstilling, med referencer til verdenshistorien. Det er en allegorisk refleksion over mordet på en af den franske revolutions store helte Jean-Paul Marat, der blev myrdet af den unge kvinde Charlotte Corday. I Bjørn Nørgaards værk sidder Marat i et badekar, nøjagtigt som i det berømte billede af Jacques-Louis David fra 1797.
Kroppen er en gipsafstøbning, som Bjørn Nørgaard har lavet af sin egen krop. Rundt omkring er der hverdags-elementer, billeder af kendte skikkelser, der har kæmpet for en sag, men også billeder med ukendte ansigter, lys og et spejl, der danner baggrund og gentager hele sceneriet. Værket aktualiserer og kommenterer historien, og diskuterer samtidig vores opfattelse af historiske helte.
Marat - Hvem var Corday, 1976. Foto: Gunnar Merrild
Ud over dette værk af Bjørn Nørgaard ejer HEART en række litografier og tryk. Værkerne af Bjørn Nørgaard er en del af en større samling af værker fra 1960'erne og 1970'erne. Af andre kunstnere, der er repræsenteret, kan nævnes Per Kirkeby, Poul Gernes, Peter Bonnén og Egon Fischer. De var alle en del af den eksperimenterende kunstskole også kaldet Eks-Skolen, der var et arbejdsfællesskab snarere end en skole, hvor hierarkiet mellem lærer og elev blev nedbrudt til fordel for et åbent og eksperimenterende samarbejde. Resultatet var et radikalt nyt syn på kunsten i 1960'erne, og et væsentligt bidrag til at ændre den danske kunsthistorie.
LÆS MERE
Mere om Bjørn Nørgaard