Piero Manzoni

EN KONCEPTUEL KUNSTNER

Den italienske kunstner Piero Manzoni var og er stadig en fornem eksponent for den konceptuelle kunst, hvor det var idéen frem for metoden, der var i fokus.

Manzoni skabte værker af materialer som for eksempel vat, bomuld og strå, han satte sit fingeraftryk på æg, han emballerede sin ånde og sin egen afføring og solgte det som kunstværker. Det var og er provokerende og grænseoverskridende værker, der har gjort Piero Manzoni berømt og berygtet. HEART har i dag verdens største offentlige samling af Piero Manzonis værker.

Piero Manzoni Merde dArtistePiero Manzoni (1933-1963). Foto: Ole Bagger

PIERO MANZONI

Piero Manzoni voksede op i den norditalienske by Soncino i en adelig og velhavende familie. Økonomisk var han derfor friere stillet end mange af hans kolleger.

Han levede livet og pådrog sig en leversygdom, som han døde af i en alder af kun 29 år. Trods den alt for tidlige død formåede han at gøre sig gældende som en vigtig og banebrydende fornyer af den moderne kunst.

Han begyndte at male figurative værker, da han var 17 år, men tog senere radikalt afstand fra de traditionelle udtryksformer. Han ville væk fra figurer og farver, og ønskede at tømme værket for indhold af enhver art. I stedet blev materialet det bærende element, ligesom selve idéen eller konceptet var det. Han ville skabe værker, der var neutrale, og som ikke kunne give associationer til noget, men i stedet kunne udtrykke den totale tomhed.

Resultatet blev en lang række akromer, der er farveløse billeder skabt af materialer som for eksempel bomuld, vat eller pels. Af andre værker kan nævnes værker skabt af strå, dåser indholdende linier på papir af forskellig længde, en kasse af træ man kan stille sig op på, en 7.200 meter lang linie emballeret i en beholder af bly og en sokkel, hvor kunstværket er hele jordkloden. Disse værker er provokerende udsagn mod den traditionelle kunst og den traditionelle opfattelse af, hvad der er kunst.

Piero Manzoni blev en stor inspirator for efterfølgende generationers kunstnere.Hans værker har haft stor kunsthistorisk betydning, og findes i dag i museumssamlinger verden over. At HEART i dag kan fremvise en enestående samling af Piero Manzonis værker skyldes den kunstinteresserede skjortefabrikant Aage Damgaard, der i to omgange inviterede Piero Manzoni til Herning.

Manzoni aageAage Damgaard og Piero Manzoni ved værket Achrome, 1961. Foto: Ole Bagger

PIERO MANZONI OG HEART

På skjortefabrikken Angli i Herning ansatte Aage Damgaard kunstnere til at skabe kunst, og de fik fuld frihed til det. En af dem var Paul Gadegaard, der igennem 10 år havde tilknytning til fabrikken. Det var Gadegaard, der efter af have set nogle af Manzonis værker i Amsterdam, introducerede ham for Aage Damgaard. Manzoni opholdt sig i Herning både i 1960 og 1961, og det var under disse ophold, at han skabte nogle af sine mest bemærkelsesværdige værker.

I 1960 blev en række akromer til, nogle skabt af sammensyede flonelstykker og andre skabt af pladevat behandlet med koboltklorid, så det skiftede farve alt efter temperatur. Det var også i 1960, at han på Herning Avis´ trykkeri skabte Linea Lunga 7200 metri. Han havde tidligere vist 9 linier tegnet på papir af varierende længde og emballeret i sorte kartondåser på en udstilling i det københavnske Galerie Køpcke.

Denne gang skabte han en 7200 meter lang linie tegnet på en avisrulle. Linea Lunga blev til i løbet af en eftermiddag på trykkeriet, der måtte konstruere en speciel hånddreven rulle, så Manzoni kunne følge med i tempo og linien kunne blive ubrudt. Der var hjælpere til at drive rullen rundt og enkelte andre tilskuere til projektet, her i blandt Gadegaard. Så kun ganske få har set denne linie i virkeligheden. Den blev efterfølgende emballeret i en stor beholder af bly, og denne kan ses på HEART.

Her findes også værkerne Magisk Sokkel nr. 2 og Socle du Monde, Hommage á Galilei, som blev til under det andet ophold i Herning i 1961. Sidstnævnte Socle du Monde, på dansk "Verdens Sokkel", er en sokkel vendt på hovedet. Med dette greb gjorde Manzoni hele verden til et kunstværk, og soklen fik sin placering i Herning. Selvom Manzonis ophold i Herning var af kort varighed, havde de betydning for ham. I et brev til Gadegaard skrev han ligefrem, at han var i paradis.

Han har altså følt sig godt tilpas i denne midtjyske by, der gav ham den totale kunstneriske frihed. Og det er takket være samarbejdet med Aage Damgaard, at HEART i dag har den største offentlige samling af Manzonis værker.

LÆS MERE

Mere om Piero Manzoni

Piero Manzoni CV